DATE – a Tinder Opera

Op 28 januari 2015 werd DATE uitgezonden op de Concertzender en is daar nog steeds te beluisteren inclusief een proloog van Thomas Myrmel en een epiloog van Eric de Clerq. In het programma Vrije Geluiden van de VPRO op Radio 4 werd aandacht besteed aan deze Tinder Opera, die tijdens de Hotelnacht op 17 januari vier keer werd uitgevoerd door componistencollectief Monoták in kamer 222 van het Lloyd Hotel in Amsterdam in aanwezigheid van publiek.

Tekst: Bert Kommerij Stem en compostie zang: Anat Spiegel. Sax en orgel: Dirk Bruinsma. Samples: Ivo Bol. Geluiden en citer: Paul Glazier. Opname en post productie: Thomas Myrmel.

Bert Kommerij: “Paul Glazier (Monoták lid) nodigde me uit om een stuk te schrijven voor Monoták. Het werd een live hoorspel, een monoloog voor een vrouw die wacht op haar geliefde, in de hotelkamer waar ze de eerste keer de liefde bedreven. Muziek en geluidsdecor werden verzorgd door Paul Glazier en Ivo Bol. Dirk Bruinsma kwam er bij met saxofoon. Ik noem het een Tinder-Opera.

Zangeres/componist Anat Spiegel doet de uitvoering. Zij componeerde de lied teksten. De tekst voor het openingslied vond ik in het Peggy Gugenheimmuseum in Venetie. Het is een werk van Jenny Holzer en staat gegraveerd in een marmeren bank. Het paste perfect in het verhaal, als proloog.

Vanaf eind jaren negentig ben ik geïnspireerd door de digitale wereld. Ik bezocht chatcafe’s en gebruikte de chats in mijn eerste stukken. De logica was vaak volledig zoek, maar dat was ook niet waar ik naar zocht. Het ging mij om de anonimiteit, het onmogelijke, soms volledig zinloze karakter van de conversaties en wat het digitale toevoegde aan mijn identiteit. Later gebruikte ik platforms als Flickr, Facebook, en Twitter als inspiratiebron. Het beeld kwam erbij, waardoor mijn radiostukken films werden, zoals Flick Radio en Media Me. Zelfs Wordfeud inspireert tot radiowerk, met name de chatfunctie.

Ik gebruik zowel de positieve als de negatieve effecten van de sociale media. Als schrijver hoef ik nauwelijks meer fictie toe te voegen. Het is allemaal een onwerkelijk wonder.  Nieuwe communicatie middelen en toepassingen zijn dramatisch en uitdagend. Het prikkelt de verwondering. De manier waarop we communiceren wordt opnieuw gedefinieerd. Onze relaties. Er zijn geen regels of etiketten.

In dit werk voor Monoták speelt de dating-app Tinder een belangrijke rol. Dating-apps hebben een impact op de manier waarop we verliefd worden en ons aangetrokken voelen. Het wordt meer en meer intiem.  De techniek is de slaapkamer binnengedrongen. Iets waar ieder merk van droomt. Internet is geen merk. We zijn het zelf geworden. Een tweede ik. De techniek is een personage opzichzelf. Iemand erbij: het is een kwestie van relationaliteit.

Ik denk dat het belangrijk is om de digitale wereld te dramatiseren, zodat we er naar kunnen blijven kijken, als was het nieuw. Hoe beïnvloedt het onze relaties en de manier waarop we communiceren en leven? Dat is mijn vraag.”

“The idea to write a piece for Monotak was suggested to me by Paul Glazier (Monotak member). It became a live radioplay, a monologue for a woman, waiting for her love in the hotelroom where they had their first sexual encounter. I call it a Tinder Opera. Paul Glazier, Ivo Bol and Dirk Bruinsma added music and soundscapes, with Dirk Bruinsma on the saxophone. Anat Spiegel composed and performed all the songs, also setting the opening text by Jenny Holzer to music. This I found on a bench at the Peggy Guggenheim museum in Venice and it suited the theme of the radioplay well.

As a writer I’m obsessed by the internet and the digital world. For my first plays I went to chat cafe’s and used the chats. Later I used Flickr, Facebook and Twitter as a dramatic arena and inspiration. I have even used Wordfeud in a play.

I use both the negative and positive side effects of Social Media. As a writer I don’t have to use fiction anymore. It’s all there, waiting to be dramatized. New ways of communication are dramatic and challeging at the same time. They tickle your imagination. The way we communicate is being re-defined and the technology has entered the bedroom – something most brands want.

In this piece the dating app Tinder plays an important role. Dating apps have an impact in the way we fall in love. Intimacy grows.

I think it is important to keep on dramatizing the digital world and all its chaos and order, so we can keep on looking at it as if it is new. To keep on wondering about its possibilites and borders. How it effects our live, our relationships, the way we communicate – these are my questions.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s